اصلا قبرس کجاست ؟ 

قبرس، یونانی کیپروس، کیبریس ترکی، جزیره‌ای در شرق دریای مدیترانه که از زمان‌های قدیم به دلیل ثروت معدنی، شراب‌ها ومحصولات عالی و همچنین زیبایی طبیعی، شهرت زیادی دارد.

این جزیره شرق مدیترانه واقع شده است و حدود 9251 کیلومتر مساحت دارد و میان سه قاره آسیا، آفریقا و اروپا قرار گرفته .جزیره قبرس حدود 1364 کیلومتر ساحل دارد. انواع  میوه ها و سبزیجات دراین منطقه یافت می شود.

هجده درصد مردم جزیره قبرس ترک و هشتاد و هشت درصد یونانی هستند. بنابراین زبان رسمی مردم قبرس یونانی و ترکی است اما زبان اگلیسی به صورت گسترده در این کشور صحبت می شود. اهالی قبرس افرادی تحصیل کرده  و متمدن هستند و اغلب آنها به چند زبان زنده دنیا مسلطند، زبان های آلمانی، روسی و فرانسوی در قبرس رایج است. 

قبرس

به قول لئونیداس مالنیس شاعر یونانی قبرسی، «برگی سبز طلایی پرتاب شده به دریا» و سرزمین «آب و هوای وحشی و آتشفشان‌ها»، قبرس شامل کوه‌های بلند، دره‌های حاصلخیز و سواحل وسیع است. قبرس که برای بیش از 10 هزار سال مستقر شده است، در چهارراه فرهنگی، زبانی و تاریخی بین اروپا و آسیا قرار دارد. شهرهای اصلی آن - پایتخت نیکوزیا، لیماسول، فاماگوستا و پافوس هستند.

 امروزه قبرس یک مقصد توریستی محبوب برای بازدیدکنندگان از اروپا است که مورد علاقه بسیاری از مردم از سراسر جهان است. مسافران در قبرس تماشاگران پرندگانی هستند که توسط تنوع گونه های مهاجر جزیره جذب شده اند.

پافوس قدیم، قبرس: پترا تو رومیو

در سال 1960 قبرس به عنوان جمهوری قبرس از بریتانیا مستقل شد (از سال 1925 مستعمره ولیعهد بود). درگیری طولانی مدت بین اکثریت یونانی قبرس و اقلیت ترک قبرس و تهاجم سربازان ترک به جزیره در سال 1974 منجر به تقسیم واقعی جزیره( اگرچه در سطح بین المللی به رسمیت شناخته نشده) شد و منجر به تأسیس یک جمهوری ترک بالفعل در سال 1975 شد. ایالت قبرس در بخش شمالی کشور، در سال 1983 اعلامیه یکجانبه استقلال صادر کرد و نام جمهوری ترک قبرس شمالی را برگزید. استقلال آن تنها توسط ترکیه به رسمیت شناخته شد.




Share this post:

Related posts:
Cost of Living in Nicosia, Cyprus: A Comprehensive Insight 2023

Nicosia, the capital city of Cyprus, offers a unique blend of historic charm and modern living. Being a key financial hub and the administrative center of Cyprus, it attracts people from all walks of life. But, how much does it...

Kuzey Kıbrıs'ın Adını Değiştirmesi: Jeopolitik Kimlikte Değişim

Yakın bir televizyon röportajında, Kuzey Kıbrıs'ın Kamu İşleri ve Ulaştırma Bakanı olan Ertan Ariçli önemli bir açıklama yaptı. Bu ülkenin hatalı bir biçimde "Federasyon" ile ilişkilendirilen kimliğine son vermeyi düşünüyor.